Je moment kiezen om zaken te doen
Omdat een online campagne tijdelijk van aard is, zorgt een verkoopcampagne voor een omzetpiek. Dat kan helpen om traditioneel rustige periodes te overbruggen, in één keer een groot klantenbestand op te bouwen of niet onder te doen voor de concurrentie.
Online campagne verkoopstrategie
Een salescampagne heeft vanzelfsprekend als doel dat je doelgroep massaal je dienst of product af gaat nemen. Toch heb je die zekerheid van tevoren nooit. Het resultaat is namelijk ook afhankelijk van de behoefte aan de klantzijde. Daarom is het bij een campagne belangrijk om je hoofdzakelijk te richten op hoe goed je boodschap onder de aandacht wordt gebracht.
Omdat een campagne voor je verkoopstrategie vaak breed wordt ingezet, kun je waarschijnlijk meerdere doelstellingen hanteren. Vaak begint de campagne oppervlakkig, met bijvoorbeeld een opvallende (offline) advertentie, om de eerste impressies te realiseren. Typerend voor een campagne is dat de aandacht met verschillende uitingen stap voor stap toeneemt. Daar kun je dan ook doelstellingen aan koppelen zoals het aantal lezers of bezoekers van je website.
Inhoud van online campagne
Een campagne waarmee je leads verzamelt moet de doelgroep echt iets te bieden hebben. Dat kan een briljant inzicht zijn of ijzersterk amusement. Een campagne gaat niet zomaar viraal maar dat is natuurlijk wel het ultieme doel. Dan gaan mensen het onderling delen en krijgt je campagne de maximale aandacht.
Omdat je concrete leads wilt verkrijgen is het belangrijk om ook het vervolg uit te denken. Waar verwijs je naartoe en tot welke actie wil je dat je doelgroep over gaat? Op een specifieke campagne pagina kun je ze bijvoorbeeld een gratis adviesgesprek aan laten vragen. Online kun je er ook voor zorgen dat je doelgroep op basis van de campagne een advertentie te zien krijgt.
Platform voor salescampagne
Om campagnes breed onder de aandacht te brengen, kun je ervoor kiezen om meerdere platforms in te zetten. Met deze crossmediale aanpak kun je je doelgroep onderverdelen in subgroepen en per groep een gerichte boodschap aanbieden. Aan de andere kant is het wel belangrijk om samenhang te creëren in de campagne, zodat de platforms elkaar versterken.
De platforms die je kiest moeten passen bij je doelgroep(en) en de doelstelling van je campagne. Bedenk ook goed wat het vervolg op je campagne is en of het platform past bij wat je van je doelgroep wilt ontvangen. Social media leent zich goed voor het verzamelen van volgers, maar minder goed voor het trekken van bezoekers naar je website.
Klaar voor een online campagne als onderdeel van je verkoopstrategie? Download de MerkZe app en ga aan de slag! Kom je er zelf niet uit? Dan kun je de activiteit altijd vrijblijvend doorsturen naar een specialist.