Bestaande klanten de gewenste informatie bieden
Search engine optimization voor klantloyaliteit wordt al snel over het hoofd gezien. Toch is het voor de loyaliteit erg belangrijk om je vindbaarheid goed op orde te hebben. Denk aan adres- en contactgegevens maar ook aan retourneren en openingstijden.
Klantloyaliteit creëren met search engine optimization
Met SEO is bezoekers naar je website trekken het meest voor de hand liggende doel. Maar inmiddels bieden zoekmachines veel meer mogelijkheden, waar je je doelstellingen ook op aan kunt passen. Zeker als het gaat om loyaliteit wil je klanten zo goed mogelijk informeren.
Het doel dat je kiest met zoekmachine optimalisatie hangt af van hoe je de informatie het beste overbrengt. Draait het bijvoorbeeld om openingstijden? Dan zijn impressies duidelijk genoeg. Wil je de klanten je blijven volgen? Wijs ze dan op een interessante nieuwsbrief.
Inhoud van search engine optimization
Bij zoekmachine optimalisatie wordt voornamelijk gedacht aan zoekwoorden. Terwijl zoeken natuurlijk veel breder is dan dat. Zoekmachines willen hun gebruikers zo snel mogelijk van informatie voorzien, het liefst op hun eigen platform waar ze steeds meer informatie bieden.
Bestaande klanten hoef je meestal niet te overtuigen. Let daarom juist op de vragen die ze kunnen hebben en zorg dat die informatie online staat. Dat kunnen praktische zaken zijn zoals openingstijden maar ook inhoudelijke informatie zoals voorwaarden en gegevens wijzigen.
Platform voor klantloyaliteit
Je klanten kunnen op verschillende plekken naar informatie over jouw bedrijf zoeken. Zijn ze gewend dat je regelmatig video’s deelt? Dan is YouTube misschien de plek waarop ze hun zoektocht beginnen. Dus zorg dat de titel en omschrijving van je video’s volledig zijn.
Deel je vaak actuele informatie met je klanten? Heb je bijvoorbeeld elke maand een ander menu in je restaurant? Zorg dan dat die met een zoekopdracht te achterhalen valt. Offline kun je ook werken aan SEO. Moedig klanten bijvoorbeeld aan om je te taggen op social media of een review achter te laten. Algoritmes pikken dat op en herinneren je klanten er op een later moment aan.
Klaar om klantloyaliteit te creëren met search engine optimization? Download de MerkZe app en ga aan de slag! Kom je er zelf niet uit? Dan kun je de activiteit altijd vrijblijvend doorsturen naar een specialist.