Concreet laten zien wat je te bieden hebt

Een advertentie heeft meestal een verkoopdoel. Noem een product inclusief prijs en je bent er. Maar adverteren kan ook veel minder direct zijn en toch tot verkoop leiden. Bijvoorbeeld wanneer je je dienst in de vorm van abonnementen verkoopt.

advertentie-verkoopstrategie

Advertenties voor verkoop

Bij het bepalen van je doelstelling probeer je eigenlijk in te schatten hoe hoog de drempel voor je doelgroep is om tot aankoop over te gaan. Is die drempel relatief laag? Bijvoorbeeld omdat de advertentie onderdeel is van remarketing en je klant de aankoop nog even heeft uitgesteld? Dan kun je een conversiedoel stellen zoals het aantal verkopen, betalingen of aanvragen. Als je te maken hebt met veel concurrentie, kan het aantal impressies juist een belangrijk doel zijn. Want als de drempel laag is wil je proberen boven je concurrentie uit te steken.

Is de drempel relatief hoog? Dan kan het realistisch zijn om een doelstelling te kiezen als een soort tussenstap. Daarmee bied je jezelf de mogelijkheid om de drempel iets te verlagen. De advertentie zelf is daar namelijk niet altijd geschikt voor. Het aantal lezers of kijkers vaststellen is een manier om te meten of je doelgroep zich verdiept in je verkoopadvertentie. Ook bezoekers naar je website trekken is een specifiek doel. Daar wil je ze dan verleiden tot een aankoop.

Inhoud van verkoopadvertenties

In het geval van leads speel je met advertenties in op het ‘waarom’ van je product of dienst. Waarom heeft je doelgroep baat bij wat je als merk te bieden hebt? Dit moet herkenbaar zijn voor de doelgroep en een bepaalde mate van urgentie oproepen. 

Adverteren voor leads kan heel direct zijn, als je product concreet een probleem oplost. Vaak zit de wens van de doelgroep iets dieper en pak je het indirect aan. Hoe dan ook wil je proberen de doelgroep actie te laten ondernemen en bijvoorbeeld gegevens achter te laten.

Platform voor je advertentie

Bij de keuze voor het platform is het belangrijk om stil te staan bij hoe je doelgroep zich online gedraagt. Is de aandacht vluchtig? Dan wordt leads genereren een behoorlijke uitdaging. Is de doelgroep al vertrouwd met je merk? Houd het dan laagdrempelig zodat ze hun impuls volgen.

Boor je een nieuwe doelgroep aan? Dan heb je waarschijnlijk wat meer aandacht nodig om tot leads te komen. E-mail is bijvoorbeeld een geschikt middel om je boodschap op een gewenst moment over te brengen. Maar ook offline is de afleiding een stuk minder groot.

Klaar om te verkopen met advertenties? Download de MerkZe app en ga aan de slag! Kom je er zelf niet uit? Dan kun je de activiteit altijd vrijblijvend doorsturen naar een specialist.