Je merk onmisbaar maken voor klanten

Klantloyaliteit creëren met content marketing draait om de toegevoegde waarde van informatie. Hiermee kun je als merk een belangrijke spelen in het dagelijkse leven van je klanten. Hét schoolvoorbeeld? De Allerhande. Maar het mag ook best iets minder grootschalig natuurlijk.

klantloyaliteit-verhogen

Klantloyaliteit verhogen met content marketing

Loyaliteit draait om het versterken van de band met je klant. Content marketing is daar een prima middel voor omdat het normaal gesproken niet commercieel over komt. De doelstelling zal daarom vaak ook ‘zacht’ zijn. Je wilt klanten zoveel mogelijk betrekken bij je merk zonder dat daar direct een conversiedoel zoals verkoop tegenover staat.

Zet je content marketing in om relatief oppervlakkig op de radar van je doelgroep te blijven? Bijvoorbeeld via social posts? Dan zijn impressies een prima doel om na te streven. Wil je echt wat aandacht van ze krijgen? Mogelijk heb je dan lezers/kijkers of bezoekers van je website nodig. Abonnees of volgers voor je (online) kanaal zorgt ook altijd voor meer binding!

Inhoud van content marketing

Om je klanten te boeien met informatie, moet je ze inhoudelijke echt wat te bieden hebben. Je kunt ze inspireren, helpen of amuseren. Inspiratie komt meestal voort uit de expertise die je hebt, maar andere klanten kunnen ook ervaringen delen die inspirerend zijn. Zijn je klanten oprecht geïnteresseerd in je product? Dan kan achtergrondinformatie al heel waardevol zijn.

Hoe ziet dat er in de praktijk uit? Een blog van een doe-het-zelf-zaak met klus ideeën bijvoorbeeld. Zodra je klanten er waarde aan gaan hechten is de kans groot dat ze bij je terug (blijven) komen. Dat het assortiment bij een andere bouwmarkt goedkoper is, maakt op dat moment namelijk minder uit. Met je blog heb je een soort wederkerigheid gecreëerd. 

Platform voor verhogen van klantloyaliteit

https://ongewikkeld.nl/herhaalrecept/Als je met content op structurele basis bestaande klanten wilt bereiken, wil je aanwezig zijn op de kanalen die zij in hun dagelijks leven gebruiken. Het is dus belangrijk om je doelgroep goed te kennen. Als zij bijvoorbeeld veel op social media actief zijn, wil je daar misschien ook onderdeel van hun wereld zijn. Maar als hun gedrag daar te vluchtig is kan e-mail een beter kanaal zijn.

Andersom kun je ook bepalen welk platform het beste past bij jouw boodschap en doelstellingen. Om het voorbeeld van Allerhande nog maar eens aan te halen: die ligt bij de ingang van de supermarkt maar is ook online te vinden. Online ligt de focus op snelle recepten, waar klanten vanuit online zoekgedrag op uit komen. Het magazine uit de winkel moet juist inspireren. 

Klaar om klantloyaliteit te verhogen met content marketing? Download de MerkZe app en ga aan de slag! Kom je er zelf niet uit? Dan kun je de activiteit altijd vrijblijvend doorsturen naar een specialist.