Wederkerigheid opbouwen door je doelgroep iets te bieden

Een leadgeneratie campagne kan erg efficiënt zijn. Je hebt als het goed is namelijk een overtuigende boodschap in petto, waaraan je concrete opvolging kunt geven. Direct je dienst of product aanbieden is in deze fase nog niet aan de orde.

leadgeneratie-campagne

Leadgeneratie campagne opzetten

De aandacht die je op je merk kunt richten met campagnes, probeer je bij het generen van leads om te zetten naar een waardevol contactmoment. Aandacht kan er op verschillende niveaus zijn. Als je doelgroep nog niet zo bekend is met je merk, moet je waarschijnlijk iets meer moeite doen om ze bijvoorbeeld een contactformulier in te laten vullen (conversie).

Met een doelstelling zoals het aantal impressies, is de aandacht beperkt maar als de drempel laag is kan de doelgroep toch besluiten zich open te stellen voor een aankoop. Dat is vaak het geval als je product of dienst top of mind is zoals in de modebranche. Besef dan wel dat er veel concurrentie is en je iets extra’s moet bieden om leads later te verleiden tot een aankoop.

Inhoud van campagne

Een campagne waarmee je leads verzamelt moet de doelgroep echt iets te bieden hebben. Dat kan een briljant inzicht zijn of ijzersterk amusement. Een campagne gaat niet zomaar viraal maar dat is natuurlijk wel het ultieme doel. Dan gaan mensen het onderling delen en krijgt je campagne de maximale aandacht. 

Omdat je concrete leads wilt verkrijgen is het belangrijk om ook het vervolg uit te denken. Waar verwijs je naartoe en tot welke actie wil je dat je doelgroep over gaat? Op een specifieke campagne pagina kun je ze bijvoorbeeld een gratis adviesgesprek aan laten vragen. Online kun je er ook voor zorgen dat je doelgroep op basis van de campagne een advertentie te zien krijgt. 

Platform voor leadgeneratie

Om campagnes breed onder de aandacht te brengen, kun je ervoor kiezen om meerdere platforms in te zetten. Met deze crossmediale aanpak kun je je doelgroep onderverdelen in subgroepen en per groep een gerichte boodschap aanbieden. Aan de andere kant is het wel belangrijk om samenhang te creëren in de campagne, zodat de platforms elkaar versterken.

De platforms die je kiest moeten passen bij je doelgroep(en) en de doelstelling van je campagne. Bedenk ook goed wat het vervolg op je campagne is en of het platform past bij wat je van je doelgroep wilt ontvangen. Social media leent zich goed voor het verzamelen van volgers, maar minder goed voor het trekken van bezoekers naar je website. 

Klaar voor een leadgeneratie campagne? Download de MerkZe app en ga aan de slag! Kom je er zelf niet uit? Dan kun je de activiteit altijd vrijblijvend doorsturen naar een specialist.