Doelgericht en op korte termijn je merk introduceren bij je doelgroep

Een snelle en efficiënte manier om je naamsbekendheid te vergroten is adverteren. Het is belangrijk om te bepalen waar je doelgroep zich bevindt én op basis van welke data je advertenties wilt verspreiden. Natuurlijk moet je ook goed voor ogen hebben hoe je je wilt presenteren.

naamsbekendheid-vergroten

Naamsbekendheid vergroten met adverteren

Twee voordelen bij naamsbekendheid vergroten met adverteren is dat je je doelgroep heel specifiek bereikt en meet hoe groot dat bereik is. Met name op online platforms kun je tot in detail bepalen aan welke eisen je doelgroep moet voldoen. Van leeftijd tot interesses. 

Omdat bekendheid een abstract begrip kan zijn, is het belangrijk om een concrete en realistische doelstelling te bepalen. Wil je dat een groot aantal mensen in ieder geval je merknaam ziet? Dan zijn impressies een goed streven. Dit is een meer kwantitatieve doelstelling.

Ga je voor een kwalitatieve doelstelling? Dan wil je ervoor zorgen dat je doelgroep meer betrokkenheid toont. Bijvoorbeeld door je advertentie te lezen of bekijken, website te bezoeken, kanaal te volgen of contactgegevens achter te laten. 

Inhoud van advertenties

Een advertentie moet er in dit geval voor zorgen dat je naam blijft hangen. Het is belangrijk om te bedenken hoe bekend de doelgroep is met je merk. Is de kans groot dat ze je naam al kennen, maar bijvoorbeeld niet precies weten wat je te bieden hebt? Dan wil je de bekendheid van je product of dienst juist vergroten. Dat kan door het simpelweg aan te prijzen.

Wil je zeker weten dat ze bekend raken met je product? Dan kun je de doelgroep natuurlijk ook verleiden met bijvoorbeeld een kortingscode voor je webshop. Offline zijn samples in de supermarkt een goed voorbeeld. Je verlaagt de drempel om écht kennis te maken met je merk. 

Als je je naamsbekendheid nog helemaal op moet bouwen, kun je dat doen door te adverteren met een pakkende pay-off waarmee je je merk ‘laadt’. Maar het kan ook zijn dat je merk ondergeschikt is aan een groter doel. In het geval van een goed doel bijvoorbeeld. Dan wil je juist het onderwerp waar je je als merk mee bezig houdt onder de aandacht brengen. 

Platform voor naamsbekendheid

Adverteren in het digitale tijdperk kan nogal wat keuzestress opleveren. Naast het feit dat je allerlei vormen van adverteren hebt, zijn er ook talloze platformen met gebruikers of bezoekers waarover veel informatie beschikbaar is. Maar toch heeft elk platform een unieke eigenschap.

Uiteindelijk stem je het platform af op je doelstelling en de inhoud van je advertentie. Wil je bezoekers naar je website trekken? Dan is Google een logische keuze. Heb je een kortingscode in de aanbieding? Denk dan bijvoorbeeld aan e-mail. En als je de boodschap het beste over kan brengen met video zou Facebook of een videoplatform zoals YouTube geschikt zijn.

Offline zijn paginagrote advertenties in kranten en tijdschriften nog steeds geliefd. Dankzij de oplage en het aantal abonnees kun je een inschatting maken van hoeveel mensen je bereikt. Drukwerk kan over het algemeen rekenen op meer aandacht dan een vluchtige online banner. 

Het belangrijkste nadeel is dat je niet precies kunt meten wie je advertentie ziet en dus geen persoonlijke opvolging kunt geven. Dat is ook het geval met abri’s in de bushokjes of reclamezuilen langs de snelweg. Maar het bereik is groot dus kwantitatief zit je wel goed. 

Klaar om je naamsbekendheid te vergroten met adverteren? Download de MerkZe app en ga aan de slag! Kom je er zelf niet uit? Dan kun je de activiteit altijd vrijblijvend doorsturen naar een specialist.