Je merknaam tonen op plekken waar je gezien wilt worden

Naamsbekendheid vergroten met public relations (PR) komt vaak voor aan de hand van sociale initiatieven. Denk aan sponsoring van je lokale voetbalvereniging. Op grotere schaal kun je je als merk verbinden aan bepaalde (maatschappelijke) initiatieven.

naamsbekendheid-vergroten

Naamsbekendheid vergroten met public relations

Zowel naamsbekendheid als PR zijn moeilijk meetbaar. Toch kun je een doelstelling kiezen, waarvan je in ieder geval aan mag nemen dat het je bekendheid positief beïnvloedt. Zichtbaarheid in de regio is bijvoorbeeld al een mooi begin als je je richt op de lokale doelgroep.

Wil je het iets concreter maken? Stel jezelf dan bijvoorbeeld als doel om bezoekers naar je website te trekken. PR springt over het algemeen in het oog, dus je doelgroep heeft een reden om te achterhalen welk bedrijf erachter zit. Zorg dan wel dat je merk op de voorgrond staat.

Inhoud van public relations

Met PR probeer je vooral in te schatten waarmee de kans het grootst is dat je de publiciteit haalt. Het kan soms niet gek genoeg zijn, maar uiteindelijk moet het wel bij je passen als merk. Feitelijk draait het erom dat het opvalt en tegelijkertijd van toegevoegde waarde is. 

Klassiek voorbeeld zijn de wereldrecordpogingen waarmee menig (pizza)bakker in het nieuws is gekomen. Maar ook een jubileum kan aanleiding zijn om lokaal weer even in het middelpunt te staan. Dus denk zeker niet te moeilijk als het gaat om PR.

Platform voor public relations

Als het om naamsbekendheid gaat bereik je het liefst een platform met veel publiek. Dat kan een reclamebord zijn, maar bij B2B kun je de nominatie voor een vakprijs via social media delen. Steun je een maatschappelijk initiatief? Probeer dan zichtbaar te zijn op bijvoorbeeld hun website.

Klaar om je naamsbekendheid te vergroten met public relations? Download de MerkZe app en ga aan de slag! Kom je er zelf niet uit? Dan kun je de activiteit altijd vrijblijvend doorsturen naar een specialist.