Je merk op laten duiken in de online zoektocht van je doelgroep

Zoekmachine optimalisatie (SEO) is een hele praktische manier om je naamsbekendheid te vergroten. Je gaat namelijk heel gericht informatie delen die aansluit op het online zoekgedrag van je doelgroep. De vraag is altijd welke zoektermen populair zijn en hoeveel concurrentie er is van andere websites.

zoekmachine-optimalisatie

Naamsbekendheid vergroten met SEO

Als het gaat om bekendheid, heb je natuurlijk het liefst dat mensen die specifieke informatie zoeken je naam onthouden. Omdat ze heel gefocust zijn op hun doel, is de aandacht voor je merk waarschijnlijk niet zo groot. Als je wilt profiteren van website bezoekers, kun je ze met een pop-up of het aanbieden van andere relevante pagina’s proberen meer bij je merk te betrekken.

Is de informatie waar je doelgroep naar op zoek is niet heel uitgebreid? Dan kan het aantal impressies binnen de omgeving van een zoekmachine een doel zijn. Zorg dan wel dat je merknaam goed zichtbaar is in de zoekresultaten én kijk of er meer gerelateerde zoektermen zijn. Zo komt je doelgroep je merknaam vaker tegen en gaat die je zien als betrouwbare bron.

Inhoud van zoekmachine optimalisatie

Om met SEO aan je naamsbekendheid te werken, bied je het liefst informatie aan waar je doelgroep zich in verdiept. De kans is dan groter dat ze ook aandacht hebben voor jouw merk als informatiebron. Verkoop je bijvoorbeeld zonnepanelen? Besteed in deze fase dan aandacht aan het oriëntatieproces van je doelgroep. Waarom zonnepanelen? Welke subsidies zijn er?

Is het onderwerp waar je je mee bezig houdt wat meer ‘low interest’? Dan zijn er ook andere manieren om via zoekmachines op de radar te komen bij je doelgroep. Verzekeringen zijn bijvoorbeeld niet leuk om te regelen, maar je kunt als verzekeraar je doelgroep in een vroegtijdig stadium bereiken als je bijvoorbeeld tips geeft over diefstalpreventie van hun nieuwe fiets. 

Platform voor zoekmachine optimalisatie

Om bekendheid onder een groot publiek te krijgen is Google natuurlijk het meest voor de hand liggend. Toch kun je je ook richten op een bepaalde niche op een ander platform met zoekfunctionaliteit. Misschien leent het onderwerp zich perfect voor video of is je zakelijke doelgroep juist gewend om informatie te achterhalen op LinkedIn. 

Zelfs offline kun je rekening houden met SEO. Als lokaal eettentje moet je bekendheid opbouwen en is zichtbaarheid op bijvoorbeeld Google Maps erg waardevol. Als jij in de buurt zit en veel positieve reviews krijgt, wordt de kans groter dat je een hoge ranking krijgt. En hoe krijg je die positieve reviews? Door het persoonlijk aan tafel te vragen aan je gasten. 

Klaar om je naamsbekendheid te vergroten met zoekmachine optimalisatie? Download de MerkZe app en ga aan de slag! Kom je er zelf niet uit? Dan kun je de activiteit altijd vrijblijvend doorsturen naar een specialist.