Je moment pakken en de aandacht opeisen

Public relations kan helpen om klanten even weer aan je bestaan te herinneren. Met PR doe je dat op een subtiele manier. Wees bijvoorbeeld creatief met Dierendag, Kerst, Dag Van Het Witgoed of elke andere willekeurige dag. Ze zijn er genoeg!

public-relations-klantloyaliteit

Klantloyaliteit creëren met public relations

Loyaliteit uit zich op vele manieren. Van een directe aankoop tot aanbeveling bij anderen. Het is heel erg afhankelijk van wat je als merk te bieden hebt. Is het voldoende om op de radar te blijven, zodat je doelgroep direct aan jou denkt als ze iets nodig hebben? Dan kan het doel van een PR campagne voor loyaliteit het aantal impressies of publicaties zijn.

Wil je dat loyaliteit zich direct uitbetaald? Dan kun je met bezoekers op je website of in je winkel een concreet doel stellen. Vanaf dat punt kun je prima bepalen of je PR campagne daadwerkelijk extra omzet oplevert onder je bestaande klanten. Besef wel dat het een uitdagend doel is om zowel media als je doelgroep te overtuigen van je commerciële PR boodschap.

Inhoud van public relations

Het onderwerp waarmee je in de publiciteit wilt komen, zet je doelgroep idealiter aan tot denken en/of het ondernemen van actie. Dat lukt vaak het beste op basis van expertise die je als merk hebt. Zo kunnen resultaten uit een onderzoek relevant zijn voor een breed of specifiek publiek.

Maar ook sponsoring of maatschappelijke initiatieven kunnen je helpen om aandacht te krijgen voor een bepaald thema. Op het gebied van gezondheid kun je bijvoorbeeld een hardloopevenement ondersteunen en persberichten verspreiden.

Platform voor klantloyaliteit

Bij PR is de keuze van het platform vooral afhankelijk van waar je de meeste kans op publicatie hebt. Offline in een magazine of krant? Of is de kans op succes groter als het via social media verspreid wordt? Uiteraard kun je het ook groots aanpakken en zoveel mogelijk kanalen inzetten.

Bedenk je wel dat PR ook vaak een kwestie van gunnen is. Zodra je het onderwerp overal plugt, kan het commercieel overkomen en dat gaat ten koste van de gunfactor. Wees dus selectief in waar je iets deelt en stuur later desnoods bij met een extra activiteit zoals adverteren.

Klaar om klantloyaliteit te verhogen met public relations? Download de MerkZe app en ga aan de slag! Kom je er zelf niet uit? Dan kun je de activiteit altijd vrijblijvend doorsturen naar een specialist.