Je merk op creatieve wijze in de spotlight zetten

Een verkoopstrategie met public relations (PR) vereist normaal gesproken behoorlijk wat creativiteit. Een bekende vorm is het lanceren van een opzienbarend product. Bij veel publiciteit kan er een flinke stormloop ontstaan!

verkoopstrategie

Verkoopstrategie met PR

Met PR heb je voornamelijk indirect invloed op de verkoop van je product of dienst. Het verschil met public relations voor andere merkdoelen, is dat je nu duidelijk in de publiciteit probeert te krijgen wat je verkoopt. Dat commerciële doel kan het lastig maken publicaties te scoren.

Het aantal publicaties kan dus al een doel op zich zijn. Maar in plaats van op kwantiteit, kun je ook kiezen voor kwaliteit en je richten op één medium waar je zoveel mogelijk lezers of kijkers bereikt. Of om het echt concreet te maken: trek bezoekers naar je website of winkel!

Inhoud van public relations

Publiciteit voor je dienst of product krijg je niet zomaar. Tenzij je heel innovatief bezig bent en iets op de markt brengt dat van zichzelf al nieuwswaardig is. In dat geval hoef je alleen maar een invalshoek te bedenken en een overtuigend persbericht te schrijven.

Is jouw product van zichzelf niet opzienbarend? Dan kun je er voor de verandering eens een twist aan geven. Denk aan speciale gelegenheden zoals Koningsdag. De opening of het jubileum van een winkel biedt ook mogelijkheden. Strik bijvoorbeeld een bekend persoon als publiekstrekker!

Platform voor PR

De plek waar je met PR je doelgroep wilt bereiken is er één waar ze aangezet kunnen worden tot een aankoop. Natuurlijk heb je dit niet altijd in de hand, media zetten meestal hun eigen kanalen in om berichten te delen. Maar die kun je vervolgens zelf re-posten inclusief link naar je (web)winkel. 

Klaar om je verkoop te verhogen met public relations? Download de MerkZe app en ga aan de slag! Kom je er zelf niet uit? Dan kun je de activiteit altijd vrijblijvend doorsturen naar een specialist.