Merkwaardige Ondernemers #1 – De Merkloze

MerkZe is er voor alle ondernemers. Groot of klein, ervaren of startend, uitgesproken of ingetogen… Elke ondernemer heeft een bedrijf en elk bedrijf is een merk. Het enige onderscheid is de mate waarin ondernemers met hun merk bezig zijn. In deze blogserie licht MerkZe een aantal merkwaardigheden uit. In deze eerste editie is het de beurt aan: de merkloze ondernemer.

verkoopstrategie

Voor jezelf beginnen

Een eigen bedrijf kan op veel verschillende manieren ontstaan. Heel organisch bijvoorbeeld. Als je niet meer in loondienst wilt of kunt werken en als ZZP’er aan de slag gaat binnen dezelfde branche, dezelfde functie of zelfs hetzelfde bedrijf. Op wat administratieve zaken na hoef je dan niet zoveel te regelen. Een eigen logo of website lijkt zelfs al snel overbodig. 

Kun je gelijk aan de bak? Dan is de kans groot dat je merkloos aan het ondernemerschap begint. Natuurlijk heb je jezelf als uithangbord, maar dat gaat vanzelf. Met een professionele houding en goede resultaten draai je waarschijnlijk een prima omzet. Totdat de vraag ineens wegvalt. Of je zelf iets anders wilt zoals andere/meer opdrachtgevers, samenwerkingen of zelfs personeel.

Achterstand wegwerken

Als merkloze ZZP’er of freelancer moet je alles nog opbouwen. Natuurlijk heb je een netwerk waar je uit kunt putten, maar de vraag is of je dan kunt doen wat je écht wilt. Bedenk hoe groot de wereld buiten je netwerk is en hoe eindeloos de mogelijkheden zijn. Maar daarvoor heb je wel een verhaal nodig waarmee je mensen aanspreekt die je nog niet kent. 

Een merkverhaal ontstaat niet van de één op andere dag. Het is een doorlopend proces waarin je schetst, bijschaaft, uitprobeert en ontdekt. Start je dit proces op je eerste dag als ondernemer? Dan profiteer je van alle wijzen lessen die je door de tijd heen meekrijgt. Zo ontstaat er een verhaal dat klopt en waar je doelgroep langzaam maar zeker ook in meegenomen wordt.

Loos je merkloosheid

Ben jij nou die merkloze ondernemer? Geen paniek! Je kunt heel laagdrempelig starten door de MerkZe app te downloaden. Stap voor stap ontstaat je merk, waar je helemaal op je eigen tempo doelen en activiteiten aan koppelt. Elke maand een LinkedIn postje? Top! Elk begin is van onschatbare waarde. Bovendien ben je niet meer merkloos. Ook al wel zo fijn.