Merkwaardige Ondernemers #3 – De Onopmerkzame

MerkZe is er voor alle ondernemers. Groot of klein, ervaren of startend, uitgesproken of ingetogen… Elke ondernemer heeft een bedrijf en elk bedrijf is een merk. Het enige onderscheid is de mate waarin ondernemers met hun merk bezig zijn. In deze blogserie licht MerkZe een aantal merkwaardigheden uit. In deze editie is het de beurt aan: de onopmerkzame ondernemer.

public-relations-klantloyaliteit

Lange adem

Een merk is werk. In meerdere opzichten. Een goed merk levert je werk op maar de andere kant van de medaille is dat je ook aan je merk moet blijven werken. Voor ondernemers wil de schoen daar nog wel eens wringen. Je hebt op een bepaald moment tijd en/of geld geïnvesteerd in je merk en daar hopelijk de vruchten van geplukt. Maar op den duur verslapt de aandacht voor je merk weer.

Dat je de basis voor je merk hebt gelegd is een belangrijkste eerste stap. Maar net als je bedrijf is je merk constant in ontwikkeling. Bovendien bouw je een merk niet op voor de korte termijn. Naamsbekendheid opbouwen is een kwestie van de lange adem, terwijl je doelgroep je binnen korte tijd weer vergeten kan zijn. Je merk onderhouden is dus essentieel. 

Onder de motorkap

Onderhoud betekent ook dat je onder de oppervlakte kijkt. Je merk kan nog zo sterk lijken, maar hoe weet je zeker dat je alles uit je merk haalt? Dat kan eigenlijk maar op één manier: meten. Je merk is een vast gegeven. Maar hoe je dat merk het beste onder de aandacht van je doelgroep brengt is variabel. En afhankelijk van wat wél of juist niet werkt. 

Meten doe je aan de hand van data. Dat kunnen likes op een social media post zijn, maar ook bevindingen uit klantonderzoek. Belangrijkste is dat je data altijd in perspectief plaatst. Lijkt een nieuwsbrief populair? Kijk dan ook naar de timing van de mailing. Of probeer de populariteit te verklaren, trek conclusies en sleutel verder aan je succesformule. 

In ontwikkeling

Voel je je nog niet aangesproken? Misschien omdat je wel degelijk tijd en aandacht aan je merk bent blijven besteden? Vraag je dan ook eens af hoe goed je merk nog past bij je bedrijf. Draagt het uit wat je uit wilt dragen? Sluit het nog aan bij wat je doelgroep zoekt? Een merk kan blijvend zijn maar moet altijd met haar tijd meegaan. Dat moment herkennen is een kunst.