Merkwaardige Ondernemers #2 – De Onopgemerkte

MerkZe is er voor alle ondernemers. Groot of klein, ervaren of startend, uitgesproken of ingetogen… Elke ondernemer heeft een bedrijf en elk bedrijf is een merk. Het enige onderscheid is de mate waarin ondernemers met hun merk bezig zijn. In deze blogserie licht MerkZe een aantal merkwaardigheden uit. In deze editie is het de beurt aan: de onopgemerkte ondernemer.

website-voor-klantloyaliteit

De waan van de dag

Ondernemen is jezelf en je werknemers bedruipen. De schoorsteen laten roken, brood op de plank en al die andere metaforen rondom het runnen van een bedrijf. Daar ligt vanzelfsprekend ook de focus op: omzet draaien. Het liefst zo direct mogelijk, want een vaste stroom aan inkomsten geeft rust en houvast. Houd je de boel draaiende of groeit je bedrijf zelfs? Top!

Deze instelling is volkomen begrijpelijk en menselijk. Maar waar drijft je bedrijf op? En hoe blijf je ín bedrijf? Mond-op-mond reclame? Een vaste klantenkring? Een tussenpartij die je product verkoopt? Wat het ook is, er valt ongetwijfeld continue van alles te regelen. Maar wat als je belangrijkste kanaal wegvalt? Dan moet je terug kunnen vallen op je merk.  

Terug naar de basis

Natuurlijk wil je niet doemdenken en je bedrijf zal niet zomaar stilvallen. Maar zou iets meer grip op de zaak niet prettig zijn? En het enige waar je écht grip op hebt is je eigen merk. Op factoren zoals kwaliteit en uitstraling. Heb je die basis goed staan, dan kun je daar altijd op bouwen. Garanties zijn er niet in het leven maar een sterk merk maakt je minder kwetsbaar.

Hoe bouw je een sterk merk? Allereerst door haarscherp vast te leggen wat je bedrijf levert, aan welke doelgroep en waarom je dat doet. Dit is je bestaansrecht. Koppel daar je onderscheidend vermogen aan en je verhaal staat. Daarna volgt je merkkarakter en kun je de uitstraling bepalen. Zie daar: een (potentieel) sterk merk! En dit alles doe je zelfstandig met MerkZe.

Opgemerkt worden

Een merk opbouwen is één, het uitbouwen tot een sterk merk is een ander verhaal. Daarvoor heb je een doordachte strategie nodig. MerkZe helpt je die strategie vorm te geven, door je de belangrijkste merkdoelen te laten beoordelen en ze met gerichte activiteiten te verbeteren. Maar vooral: door je blijvend aan je merk te herinneren, zodat je doelgroep dat ook blijft doen!