Waar een bedrijf is, is een merk

Of je nu een ZZP-er bent die het moet hebben van personal branding of een ondernemer in het MKB waarbij de mond-op-mond reclame wel snor zit. Er is een merk voor iedereen!

Loyaliteitscampagne

Misschien denk je bij het begrip ‘merk’ direct aan de groten der aarde zoals Nike, Apple en Amazon. Maar ook die merken zijn ooit op een blauwe maandag anoniem ingeschreven. Nu kent iedereen ze en vertegenwoordigen ze een miljardenbusiness. Toch doet dat niets af van jouw merk-zijn als bedrijf. Waarvoor jij verantwoordelijk bent als ondernemer.

Nooit te klein

Hoe kleiner je bent, hoe meer aandacht je merk vereist. Apple kondigt een nieuw product aan en kan rustig achterover gaan leunen. Die luxe zal de gemiddelde ondernemer zich nooit kunnen veroorloven. Dat betekent niet dat het onderhouden van een merk veel werk hoeft te kosten. Zo staat het ‘kleinste koffietentje van Australië’ in Byron Bay in mijn geheugen gegrift.

Geen excuus

Wat voor bedrijf je ook runt, er bestaat geen excuus om je merk om z’n beloop te laten. Werk je als ZZP-er of op interimbasis? Dan heb je op z’n minst te maken met personal branding. Jij bént je merk! Ook dan denk je (onbewust) na over hoe je je presenteert en welke persoonlijke kwaliteiten je wilt benadrukken. Maar hoe zorg je ervoor dat je dit consistent doet? Door het vast te leggen! Schijnt een app voor te zijn ;)