Merkscores bepalen

Om je merk gericht uit te bouwen heb je een begin- en eindpunt nodig. Bij MerkZe bepaal je als ondernemer alles zelf, dus ook het nulpunt én de stip aan de horizon. Door een merkscore te geven aan je bekendheid, leads, verkoop en loyaliteit weet je hoe je merk ervoor staat. En dus ook waar je nog aan ‘moet’ werken.

Loyaliteitscampagne

Bekendheid

Een goede merknaam kan helpen bij je (naams)bekendheid, maar je goede naam is nóg belangrijker. Hoe goed je bekendheid ervoor staat hangt af van je eigen criteria. Wil je binnen een niche bekendstaan als de allerbeste? Of wil je bij een groot publiek simpelweg de bekendste zijn? Bepaal je doel en beoordeel de stand van zaken.

Leads

Potentiële klanten zijn voor bijna elk merk interessant. De vraag is alleen welke eisen je stelt. Ga je voor kwantiteit of kwaliteit? En hoe belangrijk zijn leads überhaupt voor je? Als je vooral afhankelijk bent van vaste klanten, zijn leads misschien niet zo relevant. Maar ook dan wil je je misschien afvragen hoe je het verlies van een grote klant opvangt.

Verkoop

Een bedrijf kan niet zonder omzet. De verkoop van een dienst of product dus. Wanneer ben je hier tevreden over? Heb je een bepaald cijfer in gedachten? Of is dit merkdoel pas geslaagd als je bij een specifieke winkel in de schappen ligt? Wees vooral realistisch en beoordeel welke winst met verkoop er nog te behalen valt.

Loyaliteit

Dit is waarschijnlijk het meest onderschatte merkdoel. En dat is doodzonde! Want het is een kleine moeite om aandacht te besteden aan bestaande klanten. Het grote voordeel is dat zij al bekend zijn met je merk. Daardoor zullen zij sneller tot een nieuwe aankoop overgaan of blijven ze langer klant. Of nog mooier: ze worden merkambassadeur!