Merkprofiel aanmaken

Behapbare marketing begint bij je merkprofiel. Het profiel bestaat uit kenmerken, merkwaardigheden, huisstijl en opmerkelijkheden. Stap voor stap maak je van je bedrijf een merk. Zelfstandig, makkelijk en snel! Het merkprofiel is bovendien beschikbaar als PDF. Die kun je vanuit de app versturen naar medewerkers, partners of externen.

Loyaliteitscampagne

Kenmerken

Je begint bij het begin: je bedrijfsgegevens. Zo richt je de app volledig in op jouw bedrijf. Bovendien beschikken ontvangers van je merkprofiel op die manier direct over de meest relevante gegevens. Maar het omschrijven van je product/dienst en doelgroep kan voor jezelf ook verhelderend zijn! Uiteindelijk heb je alle feiten duidelijk op een rij.

De kenmerken in je merkprofiel zijn ook belangrijk om relevante informatie te kunnen ontvangen. Gebruikers van MerkZe verrijken namelijk anoniem het databestand. Zo kunnen bedrijven binnen een specifieke branche of van een bepaalde omvang van elkaar leren op marketinggebied. Meer informatie over hoe dit werkt vind je bij merkscores en activiteiten.

Merkwaardigheden

Tijd om kleur te bekennen! Ongemerkt sluipen er bij de start van je bedrijf al merkwaardigheden in. Want zoals ieder mens van nature een karakter heeft, heeft je merk dat ook. In de MerkZe app leg je die eigenschappen bloot door te kiezen uit een aantal tegenstellingen. Formeel of informeel? Introvert of extravert? Je móét kiezen!

Zo zwartwit als de tegenstellingen doen vermoeden is je merk natuurlijk niet. Toch helpt het om net als bij je doelgroep duidelijke keuzes te maken, want bij marketing is een duidelijke focus onmisbaar. Een concreet en repeterend verhaal blijft beter hangen. Door je merkwaardigheden door te vertalen naar een huisstijl en tone-of-voice krijgt je merk vorm.

Huisstijl

Een merkprofiel is niet compleet zonder huisstijl. Want je merk moet natuurlijk wel een smoel hebben. Daarom kun je bij MerkZe het logo, de twee belangrijkste kleuren en het font toevoegen. Deze informatie wordt standaard toegevoegd aan je merkrapport, zodat betrokkenen de huisstijl gegevens altijd paraat hebben.

Bij het starten van een bedrijf is huisstijl vaak nog een gevoelskwestie, waarin smaak en persoonlijkheid van de ondernemer samenkomen. Soms blijkt dat ook perfect op een merk aan te sluiten en kun je er jaren mee verder. Past de huisstijl niet (meer) bij de merkwaardigheden? Dan is het misschien tijd voor een re-branding!

Opmerkelijkheden

Tot dit punt is je merkprofiel vooral een invuloefening geweest. Maar een belangrijke eigenschap van een goed merk is het onderscheidend vermogen. Ook daar is ongetwijfeld sprake van, je bent niet voor niets een bedrijf begonnen. Maar kun je je opmerkelijkheden ook vatten in een paar regels? MerkZe daagt je uit 🙂

Zodra je ook deze laatste stap hebt volbracht is het merkprofiel compleet. Dat betekent dat je nog maar één klik bent verwijderd van jouw bloedeigen merkverhaal. Op basis van je gegevens rolt er namelijk automatisch een lopend verhaal uit, dat in essentie omschrijft waar het bij jouw merk om draait. Hier kunnen jij en iedereen die een bijdrage levert aan je merk altijd op terugvallen!